maandag 31 maart 2014

Nieuw! Nieuw?


Een paar weken geleden kreeg ik mail van Joris. Joris is van de site goedkoopstevliegtickets.nl en of wij, in ruil voor een link op zijn website, reclame voor hem wilden maken. Goed idee, want ik ben een oprecht voorstander De Nieuwe Economie. Maar waar ben ik dan eigenlijk voorstander van?
Met Joris kunt u goedkoop naar ons toe vliegen. Dat is mooi: u bent snel, want rechtstreeks vanaf Amsterdam naar Clermont-Ferrand, van uw thuis bij ons in de tuin. En uw vakantie of weekend 'even helemaal niks & lekker eten' kan beginnen. Dus reclame voor Joris begint met eigenbelang.

Eigenbelang, mag dat wel van De Nieuwe Economie? We vinden het eigenlijk is niet zo keurig hè. Wij Nieuwe Economen zeggen dat we houden van Ruilen en Delen en Geven, in willekeurige volgorde. En van Duurzaamheid. Vliegen is natuurlijk niet zo duurzaam. Groenten uit de moestuin van mijn buurman gebruiken wel (geven). Die mijn oude brood gebruikt als voer voor zijn dieren (ruilen). En die onze aanhanger of houtklover gebruikt bij klusjes (delen). Wij zijn goed bezig.
En zo maak ik reclame voor kidsproof.nl, waar per regio heel handig leuke en nuttige dingen voor (gezinnen met) kinderen verzameld zijn. En zij weer voor mij.
En zo regel ik Frans meel voor een nieuwe kookwinkel in IJmuiden, Lavacooking, gewoon, omdat de eigenaren aardig zijn en ik u een adres kan geven voor ons bloem in Nederland.

Maar is dat nieuw? Is dit niet de manier waarop de hele wereld leefde en werkte tot we hier in Het Westen ergens in de jaren '70 / '80 belandden en alles sneller, harder, beter moest? En iedereen overal voor kon en wilde betalen. Sterker nog, de 'yuppie' had pas plezier als er flink veel geld over de balk ging.

En nu lijkt het erop dat we weer een beetje normaal gaan doen. Dus als u iets van mij wil lenen, dan kan dat. En als u wilt koken zoals wij hier koken, dan leest u mijn blog en mijn recepten. Gratis. Delen. Geven. Alsof ik bang ben dat u ook een Château des Edelins begint?!
En daar raken we de essentie: niet bang zijn. Doe waar u goed in bent, wees aardig en niet bang voor anderen. Maar of dat Nieuw is?

(Geen zorg: morgen gaat het weer over eten.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten